Update 31 januari 2025: nog steeds een race tegen de klok!

Update 31 januari 2025: nog steeds een race tegen de klok!

door Marc

Landal wil Olde Kottink openen voor publiek op 4 april a.s, zo vermeldt ook Tubantia op haar website (Landal, Tubantia). Het terrein staat vol busjes, vrachtwagens, kranen en trilplaten, het is een drukte, een bende en een herrie van belang:

Huisje huren?

Voor Landal, Elfstedenhart, de gemeente Losser en de provincie Overijssel is het misschien ook het beste om net te doen of er niets (meer) aan de hand is. Maar dat is zeker niet het geval…

De bodemprocedure tegen de gemeente Losser inzake ‘chalet of recreatiewoning‘ loopt nog. De bestuursrechter heeft toegezegd uitspraak te doen in deze zaak in de eerste twee weken van februari 2025.
Update 12 februari: de rechter heeft deze uitspraak uitgesteld tot begin maart 2025. We wachten nog even af…

De bestuursrechter van de Rechtbank Zwolle heeft op 13 januari jl. besloten de bodemprocedure inzake de natuurvergunning Olde Kottink te heropenen (brief hier). Onze reactie is inmiddels verstuurd (brief hier, en hier).
Update 12 februari: inclusief de aangepaste stikstofberekeningen (hier). Uitspraak rechter wordt in de loop van februari verwacht.

Een wat technisch-juridische uitleg:
De situatie inzake een natuurvergunning voor Olde Kottink is compleet veranderd sinds de uitspraak van de Raad van State op 18 december 2024 (en de Greenpeace-uitspraak van de Rechtbank Den Haag van 22 januari 2025):

  1. Intern salderen in de voortoets mag met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2020 niet meer: het geplande project moet puur op zichzelf worden beoordeeld. Voor Olde Kottink betekent dit eenvoudigweg dat er een natuurvergunning nodig is;
  1. Intern salderen bij de passende beoordeling mag nog wel, maar de niet-gebruikte ruimte in de vergunning mag niet worden meegenomen in de referentiesituatie.
     
    Voor Olde Kottink betekent dit niet alleen dat de 150 plaatsen terug moeten naar 90, maar ook dat het hele winterseizoen wordt uitgesloten. Gasverbruik zal dan zo goed als nihil zijn. De verkeersbewegingen worden navenant gereduceerd. Het ‘theoretisch’ kunstmestgebruik komt te vervallen: men zal aannemelijk moeten maken hoeveel kunstmest er daadwerkelijk is gebruikt.

    Zonder enige twijfel zal blijken dat interne saldering voor het project Olde Kottink niet mogelijk is, waardoor er geen natuurvergunning verleend kan worden door de Provincie Overijssel;
  1. Tenslotte leidt ook het ‘additionaliteitsvereiste’ er toe, dat áls er al een mogelijkheid tot interne saldering zou zijn voor Olde Kottink, deze stikstofruimte in eerste instantie gebruikt zou moeten worden om de staat van de natuur verder op orde te krijgen.

    Volgens de Ecologische Autoriteit is de stikstofreductieopgave 67%: van 1280-1820 mol N/ha/jaar naar 571 mol N/ha/jaar om de doelen voor de natuurkwaliteit in het gebied te kunnen halen.
     
    Gezien deze aanzienlijke overschrijding van de Kritische Depositie Waarde (KDW) in Dinkelland rondom Olde Kottink is alleen dit ‘additionaliteitsvereiste’ al voldoende voor de Provincie Overijssel om geen natuurvergunning te verlenen voor project Olde Kottink;

  Overschrijding KDW in 2022 in Dinkelland rondom Olde Kottink (Aerius Monitor)


De RvS heeft in haar uitspraak van 18 december 2024 een ‘overgangssituatie tot 1 januari 2030’ ingesteld waarin provincies niet zouden mogen handhaven voor projecten waarvoor een natuurvergunning ontbreekt. Deze tijd kunnen de projectontwikkelaars gebruiken om alsnog een natuurvergunning te ‘regelen’.

  1. Wij stellen ons allereerst op het standpunt dat binnen afzienbare tijd een succesvolle rechtszaak tegen deze gedoogconstructie gevoerd gaat worden: de RvS verlengt hiermee immers feitelijk de termijn van wetsovertreding waarvoor het Eurpese Hof van Justitie de RvS nu juist voor heeft teruggefloten!
  2. Ten tweede handhaven we ons eerdere standpunt dat ook het intern salderen in de voortoets niet mogelijk was: zie ons Memo Stikstofberekening van juli 2023;
  3. Ten derde stellen we ons op het standpunt dat een natuurvergunning voor project Olde Kottink onmogelijk is in de nieuwe juridische situatie: er is dus geen enkele kans dat er op 1 januari 2030 een legale situatie op Olde Kottink zal zijn. (De provincie Overijssel heeft besloten voorlopig helemaal geen aanvragen natuurvergunning te accepteren: hier);
  4. De reeds veroorzaakte additionele – en naar inmiddels uit de uitspraak van het Europese Hof van Justitie is gebleken – illegale stikstofdepositie op Olde Kottink zou verder toenemen door ingebruikname van het het bungalowpark per maart 2024. Ook een eventuele bouw van de zogenaamde Fase 2 vóór 2030 zou extra illegale stikstofdepositie veroorzaken, die onder het geldende recht gedoogd zou moeten worden door Provincie Overijssel;
  5. Door moedwillig te gedogen dat er additionele en illegale stikstof wordt uitgestoten op Olde Kottink zónder dat er in redelijkheid zicht is op een natuurvergunning per 1 januari 2030, ontstaat er een situatie waarbij alle overige belanghebbenden bij stikstofruimte rondom Dinkelland (boeren, woningbouw) onnodig (verder) benadeeld worden;
  6. Ons uiteindelijke standpunt is dan ook dat er op basis van de uitspraak van de RvS van 18 december 2024 per direct een einde dient te komen aan de ontwikkeling, bouw en gebruik van Olde Kottink om verdere achteruitgang van Natura2000-gebied Dinkelland én schade aan overige belanghebbenden te voorkomen.

Update 12 februari:
Naast de twee bodemprocedures bij de Rechtbank Zwolle (één tegen de gemeente Losser, één tegen de provincie Overijssel), hebben we inmiddels ook (weer) een Voorlopige Voorziening aangevraagd bij dezelfde Rechtbank om te voorkomen dat de illegale bouw wordt voortgezet en het recreatiepark in gebruik wordt genomen. Dit verzoek vindt u hier).
Tenslotte hebben we bij de Provincie Overijssel opnieuw een Handhavingsverzoek (hier) ingediend, waarbij we de Provincie verzoeken per direct een einde te maken aan de bouwwerkzaamheden op en de exploitatie van Olde Kottink. We spreken daarbij niet alleen projectontwikkelaar Elfstedenhart, maar tevens Landal Green Parks en alle individuele eigenaren van de recreatiewoningen aan.

Wij houden u op de hoogte van de ontwikkelingen!

Laat een commentaar achter